Robili klimat pod klimat w norweskim Kristiansand

W ramach współpracy Stowarzyszenia M-LAB z Radą Hrabstwa Agder, Młodzi Ambasadorowie Klimatu odbyli kilkudniową wizytę studyjną w Norwegii, a dokładniej w mieście Kristiansand. Celem wizyty, która odbyła się w dniach 17-20 czerwca 2022 roku, było zebranie dobrych praktyk z zakresu działań klimatycznych oraz włączania młodzieży w kształtowanie polityk lokalnych, a także integracja młodzieży polskiej z norweską, które dały fundament pod dalszą międzynarodową współpracę.

– Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc – mówi Kornelia Ludwiczak, Młoda Ambasadorka Klimatu – Widoki nad morzem były przepiękne, a woda czysta. Przez cały pobyt integrowaliśmy się z Norwegami, dzieliliśmy się przeżyciami, wymienialiśmy informacjami o kulturach naszych krajów lub po prostu zwyczajnie rozmawialiśmy. Zżyliśmy się nie tylko z Norwegią ale też sami ze sobą.

Polska i norweska młodzież poznała się w Centrum Pokoju i Praw Człowieka Arkivet. W czasie II wojny światowej budynek służył jako kwatera główna SS w mieście. Pomimo jego mrocznej historii budynek został zachowany i stał się archiwum i muzeum oraz miejscem promowania pokoju i pracy na rzecz praw człowieka oraz miejscem działania klubu młodzieżowego Take Your Place (tłum. Zajmij swoje miejsce). Dorośli z Arkivet umożliwiają młodym ludziom wyrażanie swoich opinii i dają im przestrzeni na własne aktywności. Wielu młodych z klubu brało udział w szkolnych demonstracjach na rzecz klimatu „Fridays for Future” (tłum. piątki dla przyszłości).

Podczas pobytu Młodzi Ambasadorzy Klimatu mieli okazję do zwiedzenia pobliskich fiordów i wysp z ich fauną i florą, ale szczególną roślinność można było zaobserwować również w samym mieście.

– W Kristiansand moją uwagę szczególnie przykuła znajdująca się tam roślinność – mówi Idalia Ligocka (MAK) – Idąc ulicą można zaobserwować różnorodną roślinność, zadbane i wspólne treny zielone. Rośliny tam nie są jakoś bardzo przycinane, dzięki czemu daje to efekt „łąki”, co wygląda bardzo ładnie i jest też schronieniem i domem dla wielu organizmów.

W Kristiansand wszystkie autobusy są elektryczne, a większość mieszkańców używa rowerów do przemieszczania się.

– Zwróciłam szczególną uwagę na transport publiczny – mówi Weronika Kania (MAK) – Miasto jest bardzo dobrze skomunikowane przez co bardzo dużo ludzi z nich korzysta i to nie tylko ludzi starszych, ale też młodzieży, dzieci czy dorosłych. Zaskoczyły mnie pasy, które pasażerowie muszą zapinać w autobusach dla własnego bezpieczeństwa podczas podróży. Po ulicach w większości jeżdżą auta z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Bardzo powszechna jest tam jazda rowerem do szkoły, do pracy czy na zakupy. Wszędzie można spotkać stojaki na rowery.

W ostatnim dniu wyjazdu norwescy partnerzy zabrali konińską młodzież do zakładu termicznej utylizacji odpadów Returkraft AS, który wykorzystuje śmieci do produkcji prądu i ogrzewania.

– Pokazało mi to nowe możliwości, a przede wszystkim otworzyło oczy na rozwiązania techniczne na większą skalę w dbaniu o klimat – przyznaje Julia Nowaczewska (MAK) – Nie ukrywam, że przedtem nie myślałam o tym dużo. Prócz tego dużo pokazała mi sama podróż – bycie ekologicznym jest naprawdę trudne w podróży. Tam plastikowe pudełka, tam torebka, tam coś się zniszczy, tam mała butelka i tak dalej. Nadzieją napawa natomiast system gospodarowania odpadami w Norwegii ale i w Polsce (segregacja śmieci). Doświadczenia pokazują mi jasny i przyjemny kierunek (taki jak ekologia w Norwegii), ale też dużo problemów, na które teraz bardziej patrzę. Ale nabyłam też kilka przydatnych informacji oraz danych, które na pewno użyje w serii komiksów Patato&Batato.

Jednym z ostatnich punktów była wizyta w fabryce lodów rodzinnej firmy Hennig-Olsen, która zbadała swój ślad klimatyczny i teraz poprzez wiele działań go niweluje. Młodzi Ambasadorzy Klimatu dowiedzieli się co firma robi, by ich produkcja pozostawiała jak najmilejszy ślad i spróbowali najlepszych lodów w Norwegii. Na końcu odwiedzili rolniczo- sąsiedzką kooperatywę znajdującą się na jednym z osiedli w Kristiansand. Mieszkańcy wspólnie uprawiają tam ogród i dzielą się tym co wyprodukowali. Młodzi Ambasadorzy Klimatu posadzili tam swoje drzewa, kwiaty i warzywa.

– Wyjazd do Norwegii był dla nas ogromnym przeżyciem – dodaje na koniec Kornelia Ludwiczak (MAK) – Każdy z nas nauczył się czegoś nowego. Mieszkając razem pogłębiliśmy swoje więzi oraz bardziej się poznaliśmy, będzie to bardzo pomocne w realizacji naszego projektu. Na pewno wiele z tego wyjazdu wynieśliśmy  i nigdy go nie zapomnimy.

Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Można go śledzić na https://www.facebook.com/MlodziAmbasadorzyKlimatu

Gallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slideGallery slide