Gotowi Przerwać Krąg - Gra Vis Orbis

O projekcie
Gra społeczno-edukacyjna „Vis Orbis” powstała w ramach projektu „Gotowi Przerwać Krąg”, realizowanego przez młodzież z Szkoły Podstawowej w Brzeźnie. Współpraca z Fundacją Białe Konie oraz Młodzieżowym Domem Kultury w Koninie zaowocowała innowacyjnym narzędziem, które ma na celu przerywanie międzypokoleniowego cyklu przemocy.
O grze
„Vis Orbis” to interaktywna gra narracyjno-decyzyjna skierowana do młodzieży w wieku 13–15 lat. Gra składa się z dziesięciu scenariuszy, które angażują graczy w intensywne emocjonalne doświadczenia i kluczowe wybory. Każdy scenariusz stawia przed uczestnikami nowe wyzwania, zmuszając do refleksji nad własnymi wartościami i przekonaniami.
Jak działa gra?
Ma formę słuchowiska, co potęguje wczucie się w opowiadaną fabułę. Uczestnicy dzielą się na pięcioosobowe grupy. Każdy losuje kartę postaci, której nie zdradza pozostałym. W grupie wybierany jest koordynator, który prowadzi dyskusję. Uczestnicy mają dwie minuty na podjęcie decyzji w każdej sytuacji. Każda decyzja skutkuje przyznaniem żetonu, co dodaje element rywalizacji.
Dlaczego Vis Orbis?
Gra „Vis Orbis” wykorzystuje metaforę schodzenia z niebezpiecznej góry. Uczestnicy poznają drogę osoby, która stara się wyjść z przemocy. Gra uczy empatii i zrozumienia, pokazując związki między doznaną przemocą a wpływem na życie i decyzje.
Inspiracja
Gra oparta jest na modelu „Drogi uzdrawiania traumy i przerywania kręgu przemocy”, stworzonym przez dr Nancy Good. Umożliwia zrozumienie cyklu przemocy oraz poznanie sposobów na jego przerwanie, oferując alternatywne ścieżki uzdrowienia.
Nazwa „Vis Orbis” oznacza „Siła Kręgu”, co odnosi się do mocy, która utrzymuje osoby w kręgu przemocy, prowadząc do przenoszenia traum na kolejne pokolenia. Może również symbolizować „Siłę Wspólnoty”, gdzie nawiązanie kontaktów, empatia, wyrażenie emocji, akceptacja doświadczeń oraz zmiana perspektywy prowadzą do pojednania, wewnętrznego spokoju i przerwania międzypokoleniowego cyklu przemocy.
Cel gry
Naszym celem jest:
- Zmniejszenie stygmatyzacji problemu przemocy w rodzinie.
- Wspieranie młodzieży w rozpoznawaniu i zrozumieniu doświadczanej przemocy.
- Umożliwienie wychowawcom i terapeutom korzystania z gry jako narzędzia edukacyjnego.
Jak możesz pomóc?
Gra „Vis Orbis” znajduje się w fazie prototypu. Poszukujemy instytucji i specjalistów chętnych do testowania prototypu, by uzyskać cenne opinie na temat wartości merytorycznej oraz formy gry.
Jeśli jesteś specjalistą z różnych kreatywnych dziedzin, takich jak tworzenie narracji, grafik czy projektowanie gier, Twoje doświadczenie i pomysły będą dla nas niezwykle cenne. Współpraca z Tobą pozwoli nam lepiej moderować prace testowe oraz opracować ostateczną wersję gry.
Kontakt
Masz pytania lub pomysły? Chcesz włączyć się w działania? Napisz do nas!
Stowarzyszenie M-LAB
Email: mlab.konin@gmail.com
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o grze, pobierz zestaw informacji.
VIS ORBIS – zestaw materiałów do pobrania
Dodatkowe materiały:
W ramach projektu powstał film „Taka jak my”, który ilustruje historię Basi, dziecka doświadczającego przemocy.
Dodatkowo, powstało opowiadanie nawiązujące do tematyki filmu, które stworzyła Anna Klechniowska.
Relację z przebiegu projektu znajdziesz na profilu
